Novoborský Crystalex CZ zvýšil loni tržby o 14 pct na 794 mil.Kč

Novoborská sklářská společnost Crystalex CZ zvýšila loni podle předběžných výsledků své tržby na 794 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o 14 procent. Před rokem uskutečnila novoborská sklárna zakázky za více než 695 milionů korun a hospodaření skončilo ziskem 53,5 milionu korun. I loňské hospodaření bylo ziskové, řekl ČTK generální ředitel společnosti Martin Kubát. 

Crystalex CZ před třemi lety úspěšně rozjel výrobu v areálu někdejší firmy Crystalex, která v roce 2008 zkrachovala. Dnes opět patří k největším světovým producentům užitkového skla a v Novém Boru a Karolince na Vsetínsku zaměstnává 540 lidí. Rok od roku se společnosti daří výrazně zvyšovat výrobu. Zatímco v roce 2011 dodala firma na trh 33,7 milionu skleniček, loni už to bylo 36,3 milionu, což se odrazilo i na růstu tržeb. "Navíc se nám ale daří zvyšovat i přidanou hodnotu," poznamenal Kubát. V letošním roce plánuje firma zvýšit výrobu o dalších deset milionů sklenic a tržby by měly překročit 900 milionů korun. 

Většina produkce Crystalexu směřuje na vývoz, odbytiště má firma po celém světě a stále hledá další. "Nemůžeme si dovolit zaměřit se na jeden trh, snažíme se získat i nová odbytiště, aktuálně se snažíme navázat kontakty v Jižní Americe," řekl Kubát. Silnými trhy jsou hlavně evropské země, a také Rusko. Na tuzemském trhu končí sotva desetina produkce. Český zákazník má největší šanci nakoupit sklo z Crystalexu CZ v nové prodejně, kterou firma loni na podzim otevřela ve svém areálu. Výrazně posílil i internetový obchod. "Na e-shop jsme se teď zaměřili, chceme ho posílit a rádi bychom tam nabídli náš kompletní sortiment," řekl Kubát. 
    
Přes silnou konkurenci levné místní produkce se Crystalexu CZ daří prosadit i na asijských trzích. "Neposíláme tam milionové série, pomáhá nám tam jednak naše značka, jednak naše sklovina, kterou máme lepší. Musím říct, že i to vnímání českého křišťálu v Asii je velmi důležité," vysvětlil. Zákazníci v Číně i dalších asijských zemích začínají podle Kubáta rozlišovat vlastní produkci a kvalitní produkci z Evropy. "Jsou v mnoha případech ochotni si za evropskou kvalitu připlatit, a myslím si, že to není jen věc skla a křišťálu," dodal. 
 
zdroj: ČTK